Scenariusz lekcji międzyprzedmiotowej- historia, wiedza o kulturze

 Prowadzące: Barbara Galant, Urszula Polak

 Termin: 15.12.2014 r.

 Miejsce zajęć : I Liceum Ogólnokształcące w Busku – Zdroju

Temat: Dorobek kulturowy średniowiecza

Cele:
* poznawcze: zapoznanie genezą zjawisk charakterystycznych  dla pełnego średniowiecza- zakony kontemplacyjne i żebracze, prezentacja dokonań soboru laterańskiego, reformy szkolnictwa, przedstawienie głównych nurtów filozoficznych, charakterystyka sztuki romańskiej i gotyckiej;
* kształcące: rozwijanie  umiejętności analizy porównawczej kultury wczesnego i pełnego średniowiecza-wskazywanie różnic i podobieństw, kształcenie umiejętności posługiwania się mapą, charakterystyka porównawcza stylów architektonicznych;
* wychowawcze: budzenie szacunku dla dokonań cywilizacyjnych ludzkości oraz wrażliwości na sztukę;
Treści:

 Zmiany sytuacji społeczno- gospodarczej w Europie w XI-XII w.

  1. 2. Przemiany w religijności:
    * początki zakonów kontemplacyjnych, surowa reguła oparta na ascezie ,cystersi,
    * ruch dobrowolnego ubóstwa i zakony żebracze- franciszkanie i dominikanie,

    3. Sobór laterański i skutki jego reform:
    * uznanie potrzeby powszechnej katechizacji wiernych,
    * upowszechnienie określonych typów pobożności w całej Europie,
    * powołanie sądów kościelnych- trybunałów inkwizycyjnych,

    4. Reforma szkolnictwa:
    * jednolity schemat- siedem nauk wyzwolonych,
    * szkolnictwo podstawowe: szkoły parafialne i przykatedralne,
    * szkolnictwo wyższe: uniwersytety, np. Oxford, Bolonia, Sorbona- str. 99

    5. Rozwój filozofii:
    * rola filozofii Arystotelesa, św. Augustyn,
    * scholastyka- udowodnienie dogmatów wiary i innych racji intelektualnych za pomocą logicznego rozumowania.
    * filozofia: Piotr Abelard, św. Tomasz z Akwinu,

    6. Sztuka romańska:
    * cechy charakterystyczne,
    * zabytki

    7. Architektura wczesnogotycka:
    * cech charakterystyczne,
    * zabytki

    8. Porównanie stylu romańskiego z gotykiem- foliogram./zał1/

    Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, teksty źródłowe, foliogramy, plansze

Metoda: rozmowa nauczająca, dyskusja

 

Czas: 2 godziny lekcyjne