Po raz pierwszy uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Busku – Zdroju mieli możliwość wyruszyć w niezapomnianą podróż do malowniczej Szkocji! Z walizkami pełnymi ciepłych ubrań, funtami w kieszeni i zapasem dobrego humoru wieczorem 7. października wyjechaliśmy z miasta i udaliśmy się w kierunku portu w Amsterdamie. Na miejscu czekał na nas ogromnych rozmiarów prom „King”, do którego udaliśmy się po odprawie. Rejs statkiem, noc w kajutach i zapierające dech w piersiach widoki były jednymi z pierwszych atrakcji. Opuszczenie promu okazało się nie lada wyzwaniem, gdyż angielska pogoda uniemożliwiała wykonywanie działań pracownikom portu. Jednak znane szkockie powiedzenie: „If you don’t like the weather, wait a minute” (Jeśli nie podoba ci się pogoda, poczekaj minutę) spełniło się w ciągu kwadransa.

Naszemu pobytowi w kraju towarzyszyło słońce, które tylko momentami było zakryte przez chmury. Udaliśmy się do stolicy Szkocji. Zwiedziliśmy zamek w Edynburgu, z którego rozciąga się piękny widok na całe miasto, spacerowaliśmy również po Starówce i braliśmy udział w iluzjonistycznych zabawach w Camera Obscura. Poznawaliśmy kulturę i obyczaje Szkotów nie tylko poprzez doznania wzrokowe i słuchowe, ale także smakowe -mieliśmy możliwość spróbowania narodowej potrawy – hagis oraz charakterystycznego dla Szkocji deseru – batona mars zapiekanego w głębokim oleju. Kolejnymi atrakcjami było zwiedzanie stadionu Celtic Glasgow, Katedry św. Mungo, popularnego Kelvingrove Art. Gallery and Museum oraz samego serca zakupowego miasta – Argyle Street. Niezapomniane widoki górzystych terenów i jezior zapewnił nam spacer po Dolinie Łez – był to bezapelacyjnie najpiękniejszy obraz urokliwej Szkocji. Udaliśmy się również na spotkanie z najsłynniejszym szkockim potworem z jeziora Loch Ness. Po burzliwych debatach – dotyczących jego istnienia – pełni zapału i głodni nowych wrażeń, mieliśmy okazję chodzić po dnie Morza Północnego! (Było to możliwe dzięki występującemu wówczas odpływowi).

Ciężko było nam opuścić Edynburg, którego wyjątkowość na długo zostanie w naszej pamięci. Przekroczyliśmy granicę Szkocji ze smutkiem, jednak uśmiech na twarzy podtrzymywał fakt, iż mamy przed sobą kolejną podróż promem „Princess” – prosto do Amsterdamu. Wewnątrz pokładu czekała na nas królewska uczta. Byliśmy oczarowani różnorodnością smaków. Mogliśmy skosztować przepysznych potraw rybnych, mięsnych, owoców morza, kuchni włoskiej, azjatyckiej oraz słodkości, na które każdy z nas od razu zwrócił uwagę.

Po opuszczeniu promu, udaliśmy się do Amsterdamu, tzw. Wenecji północy. Tam czekały na nas kolejne atrakcje związane z podziwianiem Pałacu Królewskiego, Mennicy oraz prześlicznego Targu Kwiatowego, który zachwycił różnorodnością barw. Spacerowaliśmy charakterystycznym Placem Dam, gdzie rozpoczął się nasz kolejny, godzinny rejs.

Rzadko kiedy, my licealiści, możemy oderwać się od nauki w tak oryginalny sposób. Wycieczka do Szkocji zdecydowanie była idealną od pierwszego do ostatniego dnia. Chcemy bardzo podziękować opiekunom: pani dyrektor Annie Kolarz, pani Monice Lubańskiej, a przede wszystkim głównej organizatorce – pani Patrycji Kwiatkowskiej. Dziękujemy!